Prince Harry accepts damages from Mail publisher - Press Gazette

Prince Harry accepts substantial damages from Mail publisher over claim he snubbed Marines

The Duke of Sussex has accepted an apology and “substantial damages” from the publisher of The Mail On Sunday and Mail Online over “baseless, false and defamatory” allegations he snubbed the Royal Marines after stepping down as a senior royal.

Harry sued Associated Newspapers for libel over two “almost identical” articles published in October, which claimed he had “not been in touch… since his last appearance as an honorary Marine in March”.

At a brief remote High Court hearing on Monday, the duke’s lawyers said Associated Newspapers have accepted the allegations were false, “albeit after considerable damage was already done”.

Jenny Afia, representing the duke, said Harry was donating his damages to the Invictus Games Foundation “so he could feel something good had come out of the situation”.

The two articles, published on 25 October, claimed “exasperated top brass” were considering replacing Harry as Captain General of the Royal Marines because he “has not been in touch by phone, letter nor email since his last appearance as an honorary Marine”.

It also alleged the duke had not responded to a personal letter from Lord Dannatt, a former head of the British Army, and quoted a retired senior officer who called on Harry to “take the job seriously”.

[Sign up for Press Gazette’s must-read newsletters: Media Monitor (strategic insight every Thursday), PG Daily and Marketing Matters]

At Monday’s hearing, Afia told Mr Justice Nicklin that the two articles “reported that the Duke of Sussex had turned his back on the Royal Marines, had snubbed the British armed forces and ignored correspondence from Lord Dannatt, a former chief of the general staff”.

She said: “All of these allegations are false, as the Mail on Sunday and the Mail Online have now accepted, albeit after considerable damage was already done.

“The truth is that the Duke of Sussex has made repeated and concerted efforts to continue to support the Royal Marines and other members of the armed forces and their families over the past year, even though he was required to step back from his formal military roles in the ‘year of transition’ during which he must take a reduced role as a member of the royal family.

“It is also untrue that the duke ignored correspondence from Lord Dannatt.”

Afia said Harry was “proud to have served in the British armed forces for ten years in Her Majesty’s name” and “has maintained active links with those forces ever since and will continue to do so in the future”.

She told the court: “The duke’s commitment to the men and women who have put their lives on the line, to those who have made the ultimate sacrifice for their country, and to military families, is steadfast and unquestionable.

“For this reason, the baseless, false and defamatory stories published in the Mail on Sunday and on the website Mail Online constituted not only a personal attack upon the Duke’s character but also wrongly brought into question his service to this country.”

Afia added that “the publication of such allegations will unfairly tarnish and diminish the organisations with which the Duke is associated and thereby hinder the valuable work they do”.

On 27 December, The Mail On Sunday printed an apology, accepting the duke had been in touch with the Royal Marines, and said it had made a donation to the Invictus Games Foundation, which runs the competition for wounded, injured or sick servicemen and women set up by Harry in 2014.

But Afia said the apology “used wording which significantly underplayed the seriousness of the accusations made against him” and “did not expressly acknowledge that the allegations were false”.

She also said the printed apology “incorrectly stated that the defendant had made a donation to the Invictus Games Foundation”.

Afia added: “Although the defendant had, when making its settlement proposal, offered to directly donate the duke’s damages, the duke wanted to bequest any damages received to Invictus Games Foundation himself so he could feel something good had come out of the situation.

“Consequently he personally is donating the damages from this case to the Invictus Games Foundation.”

The duke’s original statement in open court was too critical of Associated Newspapers and had to be amended.

Mr Justice Nicklin warned the duke in a costs order that the process of delivering a statement in open court was not a “platform for collateral attacks” and should not be “misused”.

A statement in open court allows the claimant to publicise the fact and terms of the settlement and, in defamation cases, “can serve a valuable function in publicising the claimant’s vindication”, the judge explained.

Mr Justice Nicklin said: “The claimant’s original draft statement in open court was unduly tendentious and it included criticisms of the defendant which have, by agreement, now been removed or amended.

“It could have achieved proper vindication – and generated less by way of dispute – if it had been proposed in terms that properly reflected the purposes of a statement in open court.”

The judge said: “As reports of statements in open court are protected by privilege, the court will not permit them to be misused.

“A claimant cannot seek to use a statement in open court as a platform for collateral attacks on the defendant(s) and/or other third parties.

“If a claimant wishes publicly to make such criticisms, then s/he will have to do so by means outside the statement in open court, for example by issuing a press release.”

Mr Justice Nicklin ordered Associated Newspapers to pay £2,500 of Harry’s costs for agreeing the wording of the statement in open court.

But the judge said the £35,000 originally sought by the duke for the application for a statement in open court was “manifestly disproportionate”, adding: “No litigant of ordinary means would reasonably consider spending such a sum on this exercise.”

In a statement after the hearing, a spokesman for the Duke of Sussex said the Mail on Sunday and Mail Online articles were “completely false and defamatory”.

He added: “The truth is that the duke’s commitment to the military community is unquestionable.

“Unsurprisingly, the Mail again misled their readers in December by claiming to make a charitable donation as part of an initial apology. They did no such thing.

“The Duke is personally donating the significant damages recovered from this legal resolution to the Invictus Games Foundation.”

Picture: Paul Edwards/Pool via Reuters

SIGN UP HERE FOR

FUTURE OF MEDIA

Press Gazette's must-read weekly newsletter featuring interviews, data, insight and investigations.