Distorted, sloppy reporting did not let facts get in the way of some BBC-bashing over Lambing Live

Check out Gameoldgirl's website – Subscribe – and follow her on Twitter: 
 
Main pic above: Shutterstock.
 
Dalmahoy Marriott hotel
This looks like a nice place to stay for a few days if you need to be up in Scotland. An 18th century castle  with a couple of golf courses, spa, gym, swimming pool, tennis courts. 

You could get married here, stay in the honeymoon suite and have a champagne wedding breakfast with 30 guests for a couple of grand. 
Or if you just fancy a weekend away, you could have a couple of nights' bed and breakfast, with dinner thrown in when you arrive, for £130.
Not only that, but if you'd been there the week before last, you might have run into Kate Humble.

This is the Dalmahoy Marriott hotel in Edinburgh, home from home last month to the crew behind the latest series of Lambing Live which pulls in an audience of around 2m a night for BBC2. There were 65 of them –  presenters, four camera teams including cameramen, soundmen, make-up artists, technicians, crane operators, electricians, grips, caterers and so forth –  who were ferried by bus between the hotel and South Slipperfield Farm 20-odd miles away, where 1,500 lambs are due this spring.

Would you pay a Spotify-style subscription of £10 a month for access to most premium consumer news websites?

View Results

Loading ... Loading ...

Seems a reasonable arrangement.  Especially given that the hotel is amenable to group discounts and special deals. 

Wrong.

First there were too many people – how many do you need  to run a few cables round a shed?
 
Second, they should have stayed in local B&Bs, of which there are nine in West Linton, the village nearest the farm. At least one landlady is on record as saying that she'd have been thrilled to offer accommodation. 

 
Would this have been as practical or as good value for the licence payer as the deal at the Dalmahoy, which charged £58 a night for Auntie's block booking?

This is not a question that troubled the Telegraph or the Mail or the Western Morning News, which ran virtually identical reports railing at the squandering of public money. The story appeared first in the Telegraph, and the Mail, with its usual slick operation, swiftly caught up. Here's Keith Parry in the Telegraph:

Telegraph news story and leader
The Telegraph's page seven lead said: 
 
The BBC has been accused of extravagance after it hired luxury accommodation for a 65 strong team – including presenters Kate Humble and Adam Henson – to film a documentary about lambing.
During filming for the third series of the popular show Lambing Live, the entire 65-strong team set up camp in a country house hotel where rooms cost up to £279-a-night.
While the farmer and his staff at South Slipperfield Farm, in the countryside south of Edinburgh, tended their lambing ewes around the clock, the BBC staff spent the week 21 miles away at the Dalmahoy Country Club, boasting a spa, two 18-hole golf courses, a gym, an indoor swimming pool and tennis courts.
Critics accused the BBC of wasting viewers' licence fees to fund such expensive accommodation. They also questioned why the film-crew hadn't booked into cheaper and more local B&Bs and whether the show has actually required such a huge film-crew."
But that headline says £279 a night.  Where did that come from? 
Heaven knows. SubScribe spent hours on the Dalmahoy site trying to find a room even approaching that price. The hotel has a number of turret suites, but these were booked solid; the most expensive room we could find was £120, the average price £107.

So why is this a story? Again, heaven knows. Maybe someone rang up the Telegraph to have a moan, maybe the reporter decided to do some digging. 

The report quotes the head of the Scottish Gamekeepers' Association, who lives locally, and the chief executive of the TaxPayers' Alliance Jonathan Isaby, who  questions the "lavish" use of a "luxury country club" at licence-fee payers' expense. It was the gamekeeper Alex Hogg who suggested that the BBC needed only a dozen people "or 20 max" to run some cables round a shed.

The Telegraph is persuaded by this argument – without checking staffing requirements with anyone who knows anything about live outside broadcasts – and runs the  "jolly" third leader with the egregious pun heading shown with the news cutting above.

It really is shabby, particularly the pointless last bit about BBC Three, since the programme is shown on BBC2 and took four of the top ten slots for the week it was broadcast.

The Mail version, below, has all the same words and quotes but in a slightly different order:

 
Daily Mail lambing story
 
So what did the BBC have to say about all this? Both pieces quote Helene Fox as saying that the Damahoy was the most economically sensible choice and that the hotel offered a 50 per cent discount on their standard price. That seems to add up, given that the most regularly quoted price SubScribe could find was £107. What doesn't add up is that neither paper (nor the Western Morning News or the Sun) said anything about £58. Didn't they ask how much the BBC had paid? 
Apparently not. Perhaps Ms Fox should have been more specific. Both websites eventually ran a full quote from "a BBC spokesman", giving chapter and verse:

The crew stayed at the Dalmahoy Marriott, paying a rate of £58 a night. This was the closest hotel to the filming location that was able to accommodate this number and is located on a main road, which is necessary in case of bad weather. This was an economic and practical option which was within BBC policy guidelines. 
The rate of £58 per night was the most economically sensible choice as the hotel offered a competitive rate for a group booking, with a reduction of around 50 per cent less than their standard rate. The discounted rate of £58 per night was substantially less than other hotels in the area.
The BBC was also able to save on transport costs by having all crew staying at the same hotel, meaning they could be bused directly to the farm each day."

So no, in answer to the earlier question, there is no story. Unless you regard "BBC gets best deal it can to film popular programme" as a news story. Given the corporation's reputation for parsimony (unless you're Graham Norton) this could appear almost any day of the week.

Newspapers don't like the BBC very much. Their owners see it as subsidised competition. James Murdoch, when in charge of the old News International, said as much in the most explicit terms in his address to the Edinburgh Television Festival five years ago. That was fair enough. He's entitled to his opinion. He was talking to an industry audience. 

But this distorted, sloppy reporting is something else entirely. It is propaganda disguised as news and it is made even worse by the fact that other news outlets (forgive me) have simply lifted the Telegraph's story without doing their own research or attributing it as the source – in other words, they have de facto endorsed the copy.

 
You may have noticed there's been a lot of BBC about recently. Decriminalisation of licence dodging, a suggestion that everyone should pay even if they don't have a television (I think we call that a tax, as in everyone pays for education even if they don't have children). The Times runs a comment pages piece today by the Economist's deputy editor Emma Duncan arguing against the licence fee in which she admits that she is beating a familiar drum.

Why the sudden interest? Because the BBC's charter comes up for renewal in 2016 and negotiations are likely to begin in earnest the moment the election is out of the way. This is the phoney war, with the various interested parties jostling to get their view out before that election.

All of which is well and good. It is a legitimate area of discussion. What isn't legitimate is to present false information as fact in the news pages. The Mail, to its credit, not only ran the BBC spokesman's full quote online, but also published a clarification reinforcing it underneath. The Telegraph also ran the quote on its website and removed the price from the heading to read "luxury", but otherwise left the original story unchanged.

I'm all for luxury at £58 a night, how about you?

The most encouraging aspect of all this was the 500+ comment thread at the foot of the Telegraph's online story – overwhelmingly ridiculing the coverage. The Mail, which stuck with the £279 in its heading, had 150+ and they were also largely supportive of the BBC in this case. 

It's impossible for an organisation such as the BBC to achieve universal approval. It is constantly being bashed for its perceived left or right-wing bias. SubScribe is generally a fan, albeit a little perplexed by the extended puff in the 10 o'clock news this week for the Who Do We Think We Are project, which was essentially Mark Easton walking up and down a shopping arcade. 

SIGN UP HERE FOR

PRESS GAZETTE DAILY

Our free daily round-up of the biggest news about the world of news

Comments
No comments to display

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

10 + six =