Lawyer withdraws defamation case against BBC reporter in Thailand

A Thai lawyer has withdrawn a criminal defamation case against a BBC journalist over a report on foreigners being defrauded of property, the corporation has said.

The case against Jonathan Head, BBC’s south east Asia correspondent, has been criticised as an example of how Thailand’s harsh criminal defamation laws can be used to intimidate journalists, the Associated Press (AP) news agency reported.

A BBC spokesperson said: “We’re pleased with this outcome. Jonathan Head is an excellent and highly respected correspondent and we have stood by his journalism throughout.

“We regret the case against Jonathan and Ian Rance was ever brought and we are pleased it is over.”

Head had reported about a British expatriate whose Thai wife allegedly defrauded him of properties on the southern resort island of Phuket by forging his signature on several occasions.

The criminal complaint against Head and the expatriate, Ian Rance, was brought by lawyer Pratuan Thanarak, who says he was defamed by an allegation in the report that he notarised Rance’s forged signature, allowing the wife to transfer properties.

If found guilty, Head could have faced up to two years in prison for online criminal defamation and five years under a law regulating online content.

Rance is charged with criminal defamation, which carries a one-year maximum sentence.

Pratuan’s complaint said the BBC report caused the public to perceive him as a “deceitful lawyer” and “an unethical lawyer”.

In February, the American-based Committee to Protect Journalists called for an end to the use in Thailand of criminal defamation charges against journalists.

“The use of criminal defamation complaints in Thailand has a chilling effect on journalists who fear being bogged down in time-consuming and expensive litigation,” Shawn Crispin, CPJ’s senior south-east Asia representative, said in a statement.

The statement also mentioned a 2013 criminal defamation case filed by the Royal Thai Navy against Phuketwan, a small news website, for republishing a Reuters report that Thai naval forces had profited from trafficking ethnic Rohingya.

Phuketwan was forced to close for financial reasons during the trial, with one of its reporters saying he had spent nearly one third of his work time preparing his defence and that local advertisers had stopped taking ads on Phuketwan for fear of official reprisals, the statement said.

Earlier this month, a prominent Thai journalist was charged with sedition and violation of the country’s computer law for online postings concerning politics.

Picture: PA Wire/AP

Comments
No comments to display

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

three + 17 =

CLOSE
CLOSE